گلوله در گلو: فرا روایتی از فرار به سوی روایت/فرهاد چاوشی

در نگاه اول با یک مجموعه ی صوتی از اشعار مواجهیم که توسط شاعرش خوانده شده و این برایمان تازگی ندارد چرا که موارد تقریبا مشابهی در...ادبیات پنجاه سال اخیر ایران و جهان برای این گونه از ارائه ی شعر وجود دارد.
اما دو ویژگی بارز و اساسی در اثر فوق آن را از تمام همتایان خود متمایز - و به زعم من حتا برجسته تر - می نماید:
1- جادوی ایجاد یکپارچگی ساختاری در اثر با مصالح نا همگونی شامل:
- یک خط روایی نامرئی در سر تاسر اثر/
- پانزده قطعه شعر کامل , مجزا با فرم و ساختار های متفاوت/
- پانزده قطعه موسیقی کاملا متفاوت/
- شعر خوانی/
نخ نامرئی
شاعر با قبول این پیش فرض که فرار ازنوعی قصّویّت در خوانش متون عملاً غیر ممکن است, خود آگاهانه هر شعر را یک واحد معنایی مشابه یک کلمه در نظر گرفته و کل اثر را به عنوان یک جمله و با انتخاب هوشمندانه ی اشعار و ترتیب قرار گیری آنها (جانشینی-همنشینی) اثرش را یکپارچه کرده است به طوری که به زعم من باید اشعار را کامل و با ترتیب پیشنهادی شاعر گوش کرد تا بالا ترین حد از ایجاد و بسط معنایی برای مخاطب حاصل آید.


روابط بینامتنی
تمامی پانزده قطعه ی پازل فصل مشترک هایی را نمایان می سازند که ذهن مخاطب فعال را به بازی می گیرد و در عین حال روابط بینامتنی با آثار بزرگانی همچون فروغ ,شاملو و هدایت با نگاهی نقادانه که حاوی نوعی طنز خاص همراه با احترام نیز در جای جای اثر به چشم می آید که در جای دیگری قابل بحث است

2-اجرای صحیح و کامل شعر بجای خواندن شعر.
مبحث اجرا تازه نیست اما رویکرد شاعر در این اثر تازه و به دور از قواعد مرسوم است به نوعی که به زعم من شعر خوانی را به نمایش و اجرای قطعه ایی نمایش رادیویی آن هم به حد کمالش ارتقا می دهد.


(در پایان ذکر این نکته را ضروری می دانم که این یادداشت کارکرد پیش نمایش برای اثر دارد و تنها به همین دلیل سعی کرده ام تا از ارجاعات عینی به اثر بپرهیزم و تنها با دادن این کد ها نوعی مواجه – آن هم در نوع کلی – با اثر را پیشنهاد کنم تا مخاطب حرفه ایی را از لذت کشف و شهود در برخورد های بینامتنی و خط روایی نامرئی اثر محروم نکنم.)

فرهاد چاوشی

/ 5 نظر / 26 بازدید
حمید رضوی

سلام با چند غزل به روزم ساکت بمان این روزها باید بدانی سر یا میرود بر دار یا در لاک میماند لطفا نظر بدبد

انجمن مجازی شاعران ایران

شاعر گرامی جناب شنطیا با توجه به دانش و سابقه ی نقد شما از شما برای عضویت در انجمن مجازی شاعران ایران و شرکت در طرح بزرگ آمار شاعران دعوت می کنیم.برای تشکیل بزرگترین مجمع شاعران معاصر منتظر حضور شما هستیم. لطفا در قسمت ثبت نام ، نام و نام خانوادگی خود را به فارسی و به عنوان نام کاربری وارد فرمایید. فرخوان شعر ماه انجمن:« خلیج فارس برای همیشه »در بخش کلاسیک.ترانه.شعر نو و سپید می باشد.

ادبیات ما

شماره بیست و دوم ماهنامه اینترنتی «ادبیات ما» منتشر شد www.adabiatema.com سال دوم-اول اردیبهشت ماه 1391 شماره بیست و دوم شورای سردبیری: سینا حشمدار - آرش معدنی‌پور دبیر بخش شعر: لیلا اکرمی دبیر بخش ترجمه: ملیحه بهارلو عکاس: امیر معدنی‌پور تحریریه: مینا حسین‌نژاد - داوود آتش‌بیک - مصطفی انصافی - امین صداقت‌پور - سعید محمدی – امین علی‌اکبری. همکاران شماره بیست و دوم، اول اردیبهشت ماه 1390: (به ترتیب حروف الفبا) احمد بیرانوند، فرهاد خاکیان دهکردی، آیدا دانشمندی، رحیم رسولی، علی امیر ریاحی، رضا شیری، علی صاحب بافقی، مونا طالشی، علیرضا عباسی، سودابی لاهیجی، عرفان لاجوردی، اسماعیل یوردشاهیان. www.adabiatema.com سخن سردبیر: تهران، جشن بی‌مکان-آرش معدنی‌پور گفت‌وگو: گپی با رحیم رسولی-لیلا اکرمی، سعید محمدی گپی با مریم صابری-داوود آتش‌بیک نگاه: بیدار شو آقای نویسنده، این قبرستانی که برایش گریه می‌کنی، مرده‌هایش را سوسک‌ها خورده‌اند-سینا حشمدار پس از خواندن بسوزان4-مصطفا انصافی قمار آخِر3، نگاهی بر رمان «جسدهای شیشه‌ای» نوشته مسعود کیمیایی- امین علی‌اکبری www.adabiatema.com www.adabiatema.com پرو